Halusimme tarjota parhaan asiakaskokemuksen

Henri Hartikainen, tuotekehitysjohtaja, Kiho

Kehitämme yhdessä Talentreen kanssa mobiilisovellusta iOS-ympäristöön. Lisäksi Talentree on koodannut meille web-puolen raportteja ja antanut ideoita käyttöliittymäsuunnitteluun.

Asiakkaalle natiivisovellus on paras

Oma mobiilisovellus on palvelumme kannalta ydintoiminnallisuus. Sovelluksillamme on tuhansia käyttäjiä, jotka käyttävät niitä päivittäin omassa työssään. On elinehto, että meillä on tarjota heille sopiva sovellus ja että käyttökokemus on hyvä.

Kehitämme Android-sovellusta itse, mutta asiakkaistamme monella on käytössä iOS-puhelimia. Asiakkaan kannalta on paras, että sovellus tehdään sille alustalle, jolla sitä käytetään, ja me taas haluamme tarjota parhaan asiakaskokemuksen. Siksi päätimme kehittää myös iOS-alustalle natiivisovelluksen, vaikka kaksi sovellusta tarkoittaa suurempia kehityskustannuksia.

Natiivisovelluksessa on käyttökokemuksen lisäksi muitakin hyötyjä. Uusasiakashankinnassa tulee toisinaan vastaan tilanteita, että tiettyjä ominaisuuksia halutaan nimenomaan iOS-alustalle. Uusia ominaisuuksia saa kehitettyä huomattavasti paremmin natiivisovellukseen, ja kun Apple tai Google julkaisevat käyttöjärjestelmiinsä päivityksiä, niiden tuomia uusia ominaisuuksia päästään hyödyntämään nopeammin.

Oli tärkeää löytää ihminen, joka on hyvä siinä mitä tekee

Vaikka koodaamme kaiken muun itse, meillä ei ole juurikaan iOS-puolen osaamista. Aloitimme iOS-mobiilisovelluksen kehittämisen ulkomaisen kumppanin kanssa, ja kehitimme siitä beta-version, jota testattiin pienimuotoisesti. Koska kyseessä oli liiketoimintamme kannalta kriittinen tuote, lähdimme nopeasti etsimään kumppania lähempää. Meille oli tärkeää löytää ihminen, joka osaa kehittää olemassa olevaa ja lähteä myös kehittämään uutta.

Pääsimme nopeasti juttuun Talentreen ja Aleksin kanssa, ja muutaman juttukerran jälkeen oli helppo tehdä päätös yhteistyöstä. Sovelluskehitys lähti meidän näkökulmastamme alusta asti hyvin liikkeelle: Aleksin ensimmäinen kysymys oli, miksi sovellus on tehty vanhenevalla Objective-C-kielellä uudemman Swift-kielen sijaan. Päätimme kääntää sovelluksen Applen nykyisin suosittelemalle Swift-kielelle ja teimme siihen tarvittavia muutoksia. Näin kehitystyö on jatkossa nopeampaa, ja tulevaisuus turvattu myös osaajien löytämisen näkökulmasta.

Kehitystyö on nyt huomattavasti parempaa

Kehitystyö on nyt huomattavasti parempaa kuin ensimmäisen alihankkijan kanssa. Meille ei käytännössä tule palautetta, ettei sovellusta voisi käyttää, ja kaikki puuttuvat ominaisuudet on saatu tehtyä. On iso työ kuroa kiinni eroa Android-versioon, jota on kehitetty vuosia, ja vielä on matkaa, jotta kaikki omaisuudet saadaan myös iOS-versioon. En kuitenkaan ole huolissani.

Talentreelta tarvittava resurssi on saatu järjesteltyä hyvin, ja Aleksin kanssa on helppo tehdä töitä. Aleksi on joutunut selvittelemään paljon yksin, ja aika omatoiminen pitää ollakin, että meidän kanssamme onnistuu. Hän kommunikoi myös suoraan tuotekehityksemme kanssa, mikä on onnistunut hyvin. Saamme Aleksilta myös paljon palautetta, mikä on hyvä.

Kiho

Kiho on tehokkaan työn mahdollistaja, joka tarjoaa palveluita mm. kenttätyönohjausta, työajanseurantaa ja kalustonhallintaa telematiikkaa hyödyntämällä. Savolaisella yrityksellä on työntekijöitä ympäri Suomen, ja asiakkaita niin Suomessa kuin USA:ssa. Yrityksenä Kiho on avoin ja asiakas- sekä työntekijälähtöinen. Yrityksen liikevaihto vuonna 2019 oli noin 5 m€, ja tulevaisuuden tavoitteena on tuplata liikevaihto joka vuosi. Tutustu yritykseen >> https://www.kiho.fi/

Meille on elinehto, että meillä on sovellus, joka toimii ja on hyvä.

Henri Hartikainen, tuotekehitysjohtaja, Kiho