Johtamisjärjestelmä hyödyttää kaikkia
Johtamisjärjestelmä luo organisaatioon yhteisen tavan toimia, parantaa asiakkaiden tyytyväisyyttä kokonaisvaltaisesti ja auttaa tekemään yrityksen toiminnasta sekä johtamisesta selkeämpää. Korkea asiakastyytyväisyys ja henkilöstötyytyväisyys johtavat myös parempaan kannattavuuteen. Johtajille ja esimiehille johtamisjärjestelmä tarjoaa työkalut reiluun ja läpinäkyvään johtamiseen ja jatkuvaan parantamiseen.
Henkilöstölle laatujärjestelmä ja selkeät tavoitteet piirtävät kuvan vaaditusta tasosta ja omasta suoriutumisesta, mikä lisää työn mielekkyyttä. Samalla henkilöstön vaihtuvuus vähenee, hiljainen tieto saadaan näkyväksi ja turhan työn aiheuttama hukka vähenee. Johtamisjärjestelmän voi rakentaa ISO 9001 -standardin mukaisesti.
Etenkin sertifioituna laatujärjestelmä lisää organisaation läpinäkyvyyttä etenkin hallinnollisen vastuullisuuden näkökulmasta ja tukee näin vastuullisuustyötä ja -viestintää sekä luo tarvittaessa pohjaa GRI-raportoinnille. ISO 9001 -standardi on yhteensopiva ISO 14001 ja ISO 14001 -standardien kanssa.
ISO 9001 -standardin mukainen laatujärjestelmä on edellytys mm. NATO:n AQAP-standardisarjan mukaiselle laatujärjestelmälle.