Uusi strategia tähtää kansainväliseen kasvuun
Moilas Oy on suomalainen perheyritys ja gluteenittomien tuotteiden markkinajohtaja, joka on rakentanut vahvan aseman kotimarkkinassa. Yrityksellä on pitkät perinteet ja se juhlii tänä vuonna juhlavuottaan – 70 vuotta perustamisesta ja 40 vuotta gluteenittomien tuotteiden parissa.
Strategiatyöhön lähdettäessä tavoitteena oli kirkastaa yrityksen näkymä tulevalle strategiakaudelle. Mitä haluamme olla ja mihin tähtäämme? Kotimaan markkina ei tarjonnut riittävää kasvupotentiaalia. Jo nykytilanteessa yritys vie paljon tuotteitaan ulkomaille, mutta vienti on painottunut private label -ratkaisuihin. Strategian myötä haluttiin selkeä, kirkas päämäärä tuleville vuosille. Lisäksi strategiatyössä haluttiin osallistaa ihmisiä eri puolilta organisaatiota, ja työpajoihin osallistuikin lopulta toistakymmentä ihmistä eri funktioista. Lisäksi henkilöstöä osallistettiin sähköisin menetelmin. Aiempaa laajempaa osallistaminen toi strategiatyöhön erilaisia näkökulmia ja loi hedelmällisen pohjan yhteiselle keskustelulle.
Yhteisten työpajojen avulla tunnistettiin markkinan muutosvoimia, niiden tuomia mahdollisuuksia ja rakennettiin yhteinen ymmärrys siitä, mitä laajempi kansainvälistyminen edellyttää. Juuri valmistunut strategia on jo saanut kiitosta esi- ja toimihenkilöiden keskuudessa, ja sen koetaan antavan selkeät suuntaviivat ja vahvistavan uskoa tulevaisuuteen. Seuraavassa vaiheessa strategiaa käydään konkretian tasolla koko henkilöstön voimin.
Yhteistyön hyödyt:
- Kirkas suunta tuleville vuosille: kannattava kansainvälinen kasvu ja oman brändin vahvistaminen
- Selkeä ymmärrys asioista, joilla rakennetaan kypsyys kansainväliseen kasvuun
- Yhteisen keskustelun kautta syntynyt sitoutuminen ja jaettu ymmärrys organisaation eri osissa
Asiakkaan palaute:
”Oli äärimmäisen arvokasta pysähtyä miettimään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Millaisia strategisia olettamuksia meillä on ja miten ne voivat meihin vaikuttaa? Se herätti ajatuksia ja antoi uskoa tulevaan”, kuvaa Moilasen tuotantojohtaja Teemu Koponen strategiatyön herättämiä oivalluksia. Koposen mukaan keskustelut vahvistivat käsitystä siitä, että organisaatiossa oli jo valmiiksi yhtenäinen näkemys suunnasta. Ulkopuolinen fasilitaattori ja selkeä viitekehys toivat työhön ryhtiä ja etenemisen varmuutta: ”Pekka on haastanut meitä sopivasti, ja hänen kanssaan on ollut äärettömän helppo työskennellä. Hänellä oli selkeä ajatus prosessista, ja siihen oli helppo hypätä mukaan.”
“
Oli äärimmäisen arvokasta pysähtyä miettimään, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Teemu Koponen, tuotantojohtaja, Moilas Oy
Lue lisää
Strategia & johtaminenValitse selkeä yhteinen suunta ja ymmärrys siitä, miten tavoitteet saavutetaan. Kehitä kykyänne johtaa tehty työ arkeen ja toteuttaa muutos.
Tutustu palveluunAjankohtaista
Strategia & johtaminen
Asiakastarinoita arkeen juurtuvasta strategiatyöstä ja tavoitteita kohti etenemisestä. Uusimmat sisällöt ja tulevat tapahtumat.
Katso kaikkiWebinaari
2.12. Hallituksen itsearviointi ja hallitustyön kehittäminen
Podcast
Paineensietokyky erikoistilanteessa
Blogi
Johtaminen ja hallitustyö kriisitilanteessa
Hämeenlinnan Asunnot
Strategia arkeen – koko henkilöstö mukana uudistuksessa
Ota yhteyttä
Antti Haapakorva
Perustajaosakas, liikkeenjohdon konsultti
Kasvun moniottelija vahvuutenaan strategia- ja hallitustyö, OHJ-ketjun kehittäminen sekä haastavat muutosjohtamisen tilanteet.