Paluu tulevaisuuteen – johda strategista näkemystä
Jokainen strategiatyötä tehnyt on joutunut katsomaan tuntemattomista suurimpaan, tulevaisuuteen. Joillekin se näyttäytyy kiehtovana mahdollisuuksien maailmana, toisille epämiellyttävänä epävarmuutena.
Yhtä kaikki, strategia lepää tulevaisuuden varassa. Tai pikemminkin parhaan arvauksemme siitä. Kun näkemyksemme tulevaisuudesta muuttuu, muuttuu myös ajatuksemme siitä, miten tuossa tulevaisuudessa menestytään. Tämä taas vaikuttaa valintoihin, joita yrityksenä teemme – siis strategiaamme.
Vaikka strategiamme on juuri nyt mielestämme kirkas ja relevantti, on velvollisuutemme jatkuvasti arvioida sitä uudelleen. Meidän on palattava tulevaisuuteen säännöllisesti.
“
Vaikka strategiamme on juuri nyt mielestämme kirkas ja relevantti, on velvollisuutemme jatkuvasti arvioida sitä uudelleen.
Usein se on helpommin sanottu kuin tehty. Tulevaisuuden tarkastelua – ja siitä käsin johdettuja strategisia olettamia – ei organisaatioissa aina ole otettu tietoiseksi osaksi strategian johtamista. Vaikka tulevaisuustiedon tärkeys ymmärretään, puuttuu ympäriltä säännönmukaisuus ja järjestäytyminen.
Tilannetta kuvaa analogia merenkäynnistä. Sääolot merellä muuttuvat nopeasti. Jos nojaamme eilisen sääennusteeseen, emmekä avaa radiota tänään tai huomioi taivaanrantaan kerääntyviä pilviä, saatamme alkuperäisellä kurssillamme ajautua myrskyn silmään. Myrskyn, jota meteorologit eivät osanneet vielä eilen ennustaa. Parhaimmillaankin se viivästyttää matkaamme määränpäähän, kuluttaa turhaan polttoainetta ja väsyttää miehistöä. Pahimmillaan se upottaa koko laivan.
Määritä ja hyödynnä olennainen
Mitä tulevaisuuden näkemyksen johtaminen organisaatiolle sitten tarkoittaa? Samaa kuin minkä tahansa muunkin strategisesti tärkeän toiminnon.
Kaikki lähtee juuri meille olennaisen näkemyksen ymmärtämisestä, siis ymmärryksestä: mitä meidän tarvitsee ymmärtää? Koko maailma muuttujineen ja ilmiöineen on liian raskas tulva kenenkään seurattavaksi. Olennaista on tietoisesti valita informaatiokohinasta ne signaalit, taajuudet ja kanavat, joiden tilan ja muutoksen havainnointi on meidän matkamme ja päämäärämme kannalta tarkoituksenmukaista.
Käytännössä tämä tarkoittaa sekä strategiaan että resursseihin pohjaavaa poisvalintaa. Tärkeintä ei ole näkemyksen taustana olevien lähteiden määrä, vaan se, että meillä on aidosti aikaa ja kykyä seurata niitä tehokkaasti ja kytkeä niitä saumatta strategiaamme.
Jaa vastuuta tulevaisuudesta
Seuraava olennainen kysymys on, kenen vastuulla valittujen signaalien seuraaminen on, kuka kokoaa ja analysoi niitä näkemykseksi ja kenen pöydälle ne päätyvät päätösten pohjaksi. Vastuu näkemyksen hankkimisesta on viisasta jakaa useammalle taholle ja pohjata se sekä kvalitatiiviseen että kvantitatiiviseen tietoon.
Esimerkiksi asiakkaidemme muuttuvia tarpeita ja toiveita ovat parhaita havainnoimaan ja aistimaan asiakaspinnassa työskentelevät ihmiset, kuten myyjät, asiakaspalvelijat ja konsultit. Kun heidän inhimilliseen ymmärrykseensä yhdistetään talouden kova myyntidata ja yleisesti markkinassa tunnistetut trendit, voimme muodostaa monitahoisen näkymän asiakkaidemme tulevaisuuden kehityssuunnasta ja tehdä valintoja ja päätöksiä siihen pohjaten.
“
Kenen vastuulla valittujen signaalien seuraaminen on, kuka kokoaa ja analysoi niitä näkemykseksi?
Luo ja ylläpidä rakenteita
Organisaation tulevaisuusnäkemyksen keruu eri tasoilla, tavoilla ja osa-alueilla vaatii useiden ihmisten osallisuutta. Osallistaminen taas vaatii selkeiden tavoitteiden ja roolitusten ohella selkeää viestintää ja selkeää järjestäytymistä. Se vaatii kirkkaasti määritetyn prosessin, työkalut, foorumit, ajalliset syklit sekä päätöksenteon ketjun, joka lopulta kirkastaa näkemyksen päivitetyiksi strategisiksi olettamuksiksi ja valinnoiksi – siis muovaa strategiaamme.
Vastuu tulevaisuuden ympärille järjestäytymisessä ja sen tuomisella säännölliseksi osaksi päätöksentekoa on strategiaa johtavalla taholla, yleensä ylimmällä johdolla. Ei riitä, että näkemystä tulevaisuudesta johdon toiveesta vain kerätään, vaan sen pohjalta on uskallettava tehdä myös päätöksiä, vaikeitakin. Eilen aurinkoiselta näyttäneen ja auvoisaa etenemistä povannen kurssin muuttaminen tämän päivän myrskyennusteen pohjalta voi tuntua työläältä, mutta olla myös ainoa vaihtoehto päästä ehjänä määränpäähän.
Tekstin kirjoittanut Pekka Nurmi aloitti Talentreella liikkeenjohdon konsulttina 1.9.2024. Lue nimitysuutinen ja tutustu Pekkaan.
Lue lisää
Strategia & johtaminenValitse selkeä yhteinen suunta ja ymmärrys siitä, miten tavoitteet saavutetaan. Kehitä kykyänne johtaa tehty työ arkeen ja toteuttaa muutos.
Tutustu palveluunAjankohtaista
Strategia & johtaminen
Asiakastarinoita arkeen juurtuvasta strategiatyöstä ja tavoitteita kohti etenemisestä. Uusimmat sisällöt ja tulevat tapahtumat.
Katso kaikkiPodcast
Esa Saarinen, inhimillisyys strategian ytimessä
Uutinen
Talentree Talouspalveluiden kasvu jatkuu: Outi Harju nimitetty liiketoimintajohtajaksi
Podcast
Mikko Helander, selkeät strategiset valinnat
Säästöpankkiryhmä
Suomen vanhimman pankkiryhmän strategia syntyi yhteistyöllä