Kirkastimme omistajien ja Talentreen kanssa Eväsmiesten strategian erityisesti myynnin näkökulmasta. Lisäksi kehitimme yhdessä myyntiämme uudistamalla verkkosivut ja hiomalla myyntiprosessia.
Halusimme simppelin ja konkreettisen strategian
Olen ollut Eväsmiehissä pari kolme vuotta osakkaana ja hallituksessa, ja halu laatia strategia ja myyntistrategia heräsivät vähitellen. Tavoitteemme oli haastaa kaikki se, mitä teemme, ja kirkastaa, mikä on se meidän oma juttu, jolla voimme erottua.
Halusimme pohtia, mikä on järkevää ja missä voisi olla meille oma markkina, mistä meidät tällä hetkellä tunnetaan ja mitä asiakkaat ovat meistä mieltä. Tavoitteemme oli luoda riittävän simppeli ja konkreettinen strategia.
Löysimme Eväsmiesten ytimen
Loimme yhdessä selkeän strategian, johon kaikki omistajat sitoutuvat. Tiedämme, mitä olemme ja mihin haluamme mennä. Kuvaannollisesi koen, että olemme nyt samassa veneessä menossa samaan suuntaan – pienillä aironvedoilla ja samaan suuntaan kurkottaen.
Myynnin puolella teimme selkeän myyntiviestin kirkastuksen, jossa tuotteiden esittely ja yksisuuntainen esitystapa vaihtui ammattikeittiöille suunnattuun palvelulupaukseen: ”käsityöläisyytemme lainaan brändisi tueksi”. Oli silmiä avaava oivallus, että voimme toimia keittiömestareille ikään kuin heidän käsinään. Mielestäni kiteytyksestä tuli ihan törkeän hyvä, ja sen löytäminen tuntui erityisen merkitykselliseltä.
Olemme nyt vieneet asioita kalenteriin ja lähteneet viemään niitä eteenpäin. Pidän tärkeänä, että myös hiljaiselle työlle ja asioiden hautumiselle on aikaa. Joskus asioita lähdetään puskemaan heti strategian jälkeen. Kun asioita ennättää työstää myös määrittelyvaiheen jälkeen, ne usein saadaan vielä uudelle tasolle.
Tämä oli meidän näköinen strategiatyö
Haimme kumppanilta sitä, että hän pystyy haastamaan ja esittämään oikeita kysymyksiä sekä liidaamaan prosessia. Minulla oli palaveri Talentree Talouspalveluiden Tomin kanssa, ja meillä tuli puheeksi tarve tehdä strategiatyötä Eväsmiesten kanssa. Halusin avuksemme käytännönläheisen tyypin, ja Tomi vinkkasi minulle Laurasta, joka tuntee tuotantoketjua alusta alkaen.
Itselleni tuntui myös tärkeältä päästä osallistumaan prosessiin eikä vetää sitä. Olin mukana paitsi osakkaana myös edustamassa ammattikeittiötä yritykseni Mortonin kautta.
Päällimmäinen fiilis työpajoista oli se, että meillä oli sairaan hauskaa. Meiltä Risto ja Mika ovat huumori- ja nauruihmisiä ja vaikka puhuimme asiaa ja tärkeitä asioita, meillä oli myös valtavan hauskaa. Uskon, että tämä oli myös heille hyvä kokemus strategiatyöstä.
Työskentelymme oli ammattimaista, ja löysimme Lauran kanssa nopeasti yhteisen kielen: Laura osasi haastaa meitä sopivilla kysymyksillä, ymmärsi meidän tarpeen ajalle ja tilalle ja vei meitä samalla määrätietoisesti eteenpäin. Ammattilaisena Lauralta löytyy näkemystä erilaisista asioista, ja tyyppinä hän on tosi hauska.
Teimme matkasuunnitelmaamme päämäärätietoisesti, löysimme yhdessä Eväsmiesten ytimen ja piirsimme meille oikeanlaisen kartan.
Eväsmiehet
Eväsmiehet on vuonna 2015 perustettu elintarvikealan yritys, joka kehittää makkaroita, pihvejä ja pyöryköitä raakapakasteina hotelli- ja ravintola-alalle. Eväsmiesten erityisosaamista ovat laadukkaat käsityöläistuotteet. Eväsmiesten liikevaihto vuonna 2022 oli 460 t€ €. Tutustu Eväsmiehiin >>
Kaipaako strategianne päivitystä?
Valitse sujuvasti etenevä strategiaprosessi, joka sitouttaa ja motivoi. Sparraamme teitä uuteen ajatteluun ja ymmärrettävään lopputulokseen, joka on helposti vietävissä arkeen. Ota yhteyttä Heidiin, heidi.eskelinen@talentree.fi tai 050 377 7892.