Yrityksen kasvaessa tulee vaihe, kun tarvitaan oma markkinointivastaava ja sellainen palkataankin. Hetken päästä yleensä huomataan, että työtä on valtavasti. Pitäisi tehdä sitä ja tätä, mutta aika ei riitä rutiinihommiinkaan, saati sitten vuosikelloihin ja strategioihin toteutuksineen.
Ainoana markkinointihenkilönä ei saa työkaverilta näkemystä tai kosketusta alan uusimpiin tuuliin, johto hiillostaa tuloksia ja budjettia ei tipu ilman tuloksia. Joku soittaa ja myy hakusanamainontaa, sitä on ehkä kokeiltukin – mutta rahat se söi, eikä tuloksia ehtinyt edes kunnolla perkaamaan. LinkedInissä joku kirjoittaa, että se pitää osata hoitaa kunnolla. Pitäisi sekin opetella, mutta niin pitäisi Facebook-mainontakin ja se Youtube-videoiden laitto. Kuulemma inbound-markkinointi on se päivän juttu, mutta miten tässä vielä blogeja ehtisi kirjoittaa?
Talentreen markkinointipäällikköpalvelu on juuri näitä tilanteita varten. Markkinoinnissa on valtavasti osa-alueita, joita yksi ihminen ei voi mitenkään hallita yksin.
Markkinoinnissa on valtavasti osa-alueita, joita yksi ihminen ei voi mitenkään hallita yksin.
Yrityksen markkinoinnin hoitamista voi verrata vaikkapa talon rakentamiseen. Tarkoituksenasi on rakentaa talo. Julkaiset ilmoituksen, jossa etsit henkilöä, joka osaa hoitaa putkiasennukset, sähkötyöt, piirustukset, maanrakennusta ja tapetoida. Kuinka monta hakemusta tulet saamaan sellaiselta henkilöltä, joka ehtisi ja osaisi hoitaa kaiken näistä hyvin? Luultavasti hakemuspino jää laihaksi. Voit kyllä löytää henkilön, joka osaa koordinoida asiat ja tietää kaikista perusteet. Mutta hän tarvitsee tuekseen tiimin, jossa on putkimies, sähkömies, sisustaja ja muut tärkeät henkilöt. Pitääkö sinun palkata kaikki? Miten saada rahat riittämään niin monen pätevän henkilön palkkaamiseksi? Miten varmistat, että henkilöillä pysyy yllä riittävä tietotaito ja kokemus?
Usein ajatellaan, että markkinointi on hoidossa, eikä ulkoista apua tarvita, kun on varta vasten palkattu henkilö sitä hoitamaan. Talentreen markkinointipäällikköpalvelu on kuitenkin tarkoitettu auttamaan yrityksesi markkinointijohtajaa, ei korvaamaan häntä. Parhaaseen tulokseen päästään yhteistyössä, joko markkinoinnin, johdon tai myynnin kanssa.
Miten varmistat tietotaidon päivittymisen?
Markkinointipäällikköpalvelun avulla yrityksenne markkinointijohtaja saa avukseen projektipäällikön, jolla taas on eri osaajien tiimi taustallaan. Tiimistä löytyy osaamista webkehityksestä verkkoanalytiikkaan, hakukoneoptimointiin, sisällöntuotantoon, Google-mainontaan ja sosiaaliseen mediaan. Mikä parasta, tiimin tekijät keskittyvät juuri osa-alueensa töihin päivittäin ja siten päivittävät ja kehittävät taitojaan jatkuvasti, jolloin saat aina viimeisimmän taidon käyttöösi. Talentreen markkinointipäällikkö pitää langat käsissään ja huolehtii, että kokonaisuus toimii. Hän muistaa, kuka osaa parhaiten mitäkin ja huolehtii aikatauluista. Hän ei ole turha välikäsi, vaan viestintä voidaan hoitaa myös suoraan tekijöiden kanssa.
Mitä tarkoittaa konsultoiva markkinointipäällikkö?
Talentreen markkinointipäällikkö ei ole vain projektinvetäjä. Hänen avullaan huolehditaan, että toiminta kehittyy jatkuvasti ja tehdään oikeita asioita. Konsultoiva markkinointipäällikkö seuraa jatkuvasti toimien vaikuttavuutta verkkoanalytiikan avulla, antaa suosituksia ja kehitysehdotuksia. Mikäli jokin ei toimi tai asian voisi tehdä tuloksellisemmin, kerromme siitä ja ehdotamme kehitystoimenpiteitä.
Markkinointipäällikkö myös priorisoi toimenpiteiden tärkeysjärjestystä ja auttaa säätämään budjetteja. Saat näkemystä esimerkiksi siihen, tarvitseeko verkkosivuja ensin kehittää vai tehdäänkö ensin mainontaa, millaista sisältöä sivusto tarvitsee tai tehdäänkö hakukoneoptimointia vai -mainontaa olemassa olevan sisällön pohjalta.
Talentreen markkinointipäällikkö perehtyy ymmärtämään ja kuuntelemaan juuri sinun yrityksesi liiketoimintaa. Organisaationa olemme sydämeltämme strategian ymmärtäjä ja kehittäjä, ja monialainen henkilöstömme osaa omaksua yrityksen strategian, jonka tehtävä on ohjata kaikkea yrityksen tekemistä – mukaan lukien markkinointia. Meille on tärkeää, että ymmärrämme teitä ja asiakkaitanne, ja että toiminnallemme on asetettu selkeät, yrityksen strategiaan pohjaavat tavoitteet. Jos strategiaa puolestaan ei ole, apua sen laadintaan löytyy läheltä.