Tästähän alkaa tulla jo tapa. Nimittäin vuosikiitoksista. On mukava siirtyä arkiaherruksesta jouluhuilin kautta uuteen vuoteen pienen reflektiosillan kautta. Samalla tulee itsekin katsottua systemaattisesti sisälle ja taakse päin. Ja, kas kummaa, näen kasvuyrityksemme kiitoradan sisältävän ihan samanlaisia kaarteita kuin asiakkaillammekin!

Alla tämän vuoden (noin) TOP-10 kiitoksen ja kiitollisuuden aiheita, vapaassa järjestyksessä.

Asiakkaat. Te luotatte – ja luotte painetta. Te uskotte – ja sen kautta vaaditte. Te haluatte kehittyä – ja pakotatte samalla meidät kehittymään. Ilman tätä symbioosia meitä ei tietenkään olisi. Kiitos siitä! Olemme alusta asti valinneet tien, jossa autamme asiakkaitamme kasvamaan – ja kasvamme samalla itsekin. Näin voimme tuntea ne samat kasvukivut, joissa asiakkaitamme sparraamme. Ja, jos mahdollista, kulkea sen verran edellä, että ehdimme lyödä jalkamme siihen kasvupolulla olevaan juurakkoon, jotta asiakkaamme voivat hypähtää sen yli. Joitakin asiakastarinoitamme löydät täältä.

Talentit. Meitä on tänä vuonna tullut lisää 1…2…3… noin tusina! Ja vitsit, millaisia tyyppejä. Joka ikinen kertaa tulee lämmin ja kiitollinen olo, kun oman alansa huippuosaajat – tai sellaiseksi aikovat – haluavat meille töihin. Se tuo myös sopivasti sisäistä painetta: johdon tehtävä on varmistaa, että talentit voivat kukoistaa. Bisneksen kun ratkaisevat lopulta ihmiset. Ja tältä poppoolta on lupa odottaa mitä vain!

Neuvojasta tekijäksi. Olemme jo pitkään ajatelleet, että toimialojen rajat murtuvat meidänkin bisneksissämme. Digi on yhä vähemmän erillinen ykkösiä ja nollia vilisevä saareke ja yhä enemmän kehittyvän yhtiön liima ihan kaikessa. Ja asiakkaamme haluaa yhä useammin hankkia samalta luukulta paitsi neuvot, myös tekijät. Niinpä olemme muotoilleet liiketoimintamalliamme yhä enemmän tätä tavoitetta vastaavaksi. Näemme itsemme hybriditoimijana, joka ymmärtää niin liiketoimintaa, teknologiaa kuin ihmistäkin. Uskomme, että se on ainutlaatuinen kombo, joka muodostaa kilpailuetumme ytimen.

Myynti on liiketoimintaprosessiemme osa-alue, joka on vuoden aikana eniten mennyt eteenpäin. Ilokseni olen saanut todeta, että tässäkin pystymme tuomaan sisäiset oppimme myös muille: modernin myynnin valmennus on ollut hittituote, jossa NPS oli ensimmäisen toteutuksen jälkeen mukava 100.

Nettisivukyvykkyys. Osana brändiuudistustamme tehtiin uusiksi mm. tämä saitti. Ja tietysti omin voimin! Oli huikea ja konkreettinen osoitus talenttiemme osaamisesta, kun esimerkiksi hakusanalla ”myyntivalmennus” pompsahdimme saman tien orgaanisten hakutulosten kärkeen koko maassa. Osaamme tehdä verkkosaitteja, jotka tuovat kauppaa.

Brändityö, edelliseen kohtaan liittyen, oli vuoden isoista sisäisistä projekteista toinen. Pureuduimme omaan sieluumme armoa tuntematta ja teimme uudistuksen, jonka uskon palvelevan meitä pitkään. Työhön osallistui iso tiimi ja joukko ulkopuolisiakin osaajia – kiitos teille kaikille! Huikeaa duunia, niin kuin aina.

Uusi toimisto. Jos oli brändityö vuoden 2018 Iso Sisäinen Sarka, niin toinen oli uusi toimistomme. Paperilla homma sujui kuin juhannustanssi strömsössä, käytännössä se vei tosi paljon aikaa ja energiaa. Mutta lopputulos on ihan meidän näköinen! Eiköhän tässä, Sektorin toisessa kerroksessa, muutama vuosi taas mahduta talenttikasvua tekemään. Pikkujouluissa tilaa riitti kohta 40-päiselle poppoollemme, vaikka koko porukka lopulta ahtautuikin yhteen neukkariin Singstaria vetämään. “En löytänytkään kotiin, ei kai sitä enää olekaan…”

Sparraajat meillä ovat huippuluokkaa, edelleen. Tunne on yhtä aikaa iloinen, ylpeä ja nöyrä, kun saa näiden jamppojen lempeän – ja joskus kipeän – tarkkanäköisistä havainnoista nauttia. Hallituksellamme olen jo aiemminkin kehuskellut, ja sparraajakööri vain vahvistui, kun tennis- ja coaching-taustansa kautta niin pallo- kuin pollapelitkin taitava Hannu Laakkonen tuli strategiseksi neuvonantajaksemme. Kasvumme ei jää ainakaan kokemuksen puutteesta kiinni.

Talentree Talouspalvelut Oy, talenttiperheemme rakas tilitoimistotytär, kasvoi ulos emonsa helmoista, ainakin diginäkyvyyden osalta, ja sai oman nettisaitin – ansaitusti! Kasvua on muutama vuosi tehty tarkoituksellisesti vähäisemmällä markkinoinnilla, jotta prosessit ja toimintatavat on aidosti saatu viilattua valtakunnan huipputasolle. Nyt on aika ottaa kasvussa seuraava askel. En hetkeäkään epäile, etteikö luotu pohja kantaisi: syksyn asiakastyytyväisyysmittauksessa ”vastuuasiantuntijan palveluasenne” sai arvosanan 4,83/5,00. Tässäpä täysiverinen digiajan talouden kumppani, palveluksessasi!

TalentResor, vuosittainen yhteismatkamme, suuntautui tällä kertaa Maltalle. Lempeän kevättuulen salakavalan vilvoittava henkäys piilotti alleen välimerellisen auringonpaisteen, jonka tuloksia saimme arvioida aina, kun keräännyimme yhteen. Varsinkin toisen päivän illallisesta muodostui omanlaisensa rapujuhlat, kun pöytäseurueen kasvot loistivat kuin hummerit. Mutta retki oli mainio, enkä taida paljon liioitella väittäessäni, että vatsalihakset tuntuvat nauramisen revähdyttämiltä vieläkin.

BONUS: Uusi liiketoiminta-alue. Haluamme olla kasvualusta, joka kasvattaa talentteja, asiakkaitamme – ja missiotamme tukevia uusia liiketoimintoja. Yksi tällainen on lähdössä vuoden alusta. Olkoon tämä vain tällainen pikku tiiseri; stay tuned! 😉

Kiitos teille kaikille! Oli huima vuosi, jälleen. Ja seuraavasta tulee taas vauhdikas, kiinnostava, opettavainen ja jännittävä. Niin kuin tällä porukalla väistämättä käy.

Terveisin, Antti Haapakorva

Täältä löydät myös vuoden 2017 ja 2016 TOP10-kiitokset.