Web-analytiikka.

Mitä on web-analytiikka?

Web-analytiikkaa voi mitata mm. Google Analyticsin avulla.
Myös verkkoanalytiikka, englanniksi web analytics.

Web-analytiikka tarkoittaa verkkosivuston mittaamista, esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Web-analytiikkaa on esimerkiksi sen seuraaminen, paljonko sivustolla on kävijöitä tai paljonko verkkokauppa myy.

Erityisen tärkeää web-analytiikan seuraaminen on, kun tehdään digitaalista markkinointia, esimerkiksi hakusanamainontaa, hakukoneoptimointia tai sosiaalisen median toimia. Verkkoanalytiikan avulla seuraat, miten nämä asiat vaikuttavat myyntiin.

Verkkoanalytiikka on erinomainen suunnannäyttäjä, kun verkkosivustoa tai -kauppaa halutaan kehittää paremmaksi. Analytiikan avulla sinun ei tarvitse arvailla, vaan voit luottaa dataan seuraavia kehityskohteita päättäessäsi.

Mitä verkkoanalytiikan avulla voi seurata?

Web analytiikan avulla voit seurata lukuisia asioita verkkopalvelustasi, mm.:

  • Verkkosivuston kävijämäärät
  • Verkkokaupan myyntimäärät, -summat, myynnin lähteet (mistä käyttäjä tuli? esim. Facebookista), ostoskoriin lisäysten määrä, hylätyt ostoskorit
  • Mitä käyttäjät sivustolla tekevät?
  • Mistä käyttäjiä saadaan?
  • Miten digimainonta toimii?

Seuraamista tärkeämpää on kuitenkin verkkoanalytiikan käyttö  verkkopalvelun ja liiketoiminnan kehittämiseen. Web-analytiikan avulla voit esimerkiksi vertailla, mitkä tuoteryhmät myyvät helpommin kuin toiset, minkä tyyppisesti asiakkaasi käyttäytyvät ostaessaan, mitä asiakkaasi pitävät tärkeänä, mitkä ominaisuudet palveluissasi kiinnostavat ja mikä estää ostamista. Näin saat vihiä siitä, mihin panostaa liiketoiminnassasi.

Suurin apu verkkoanalytiikasta on digimarkkinoinnin optimoinnissa ja mittaamisessa. Analytiikka mahdollistaa mm. eri kohderyhmien ja viestien testaamisen sekä avainsanojen valinnan. Tällöin markkinointibudjetti voidaan käyttää niihin toimenpiteisiin, joilla todistettavasti saadaan eniten myyntiä. Älä haaskaa rahaa!

Data Studio – Datan visualisointityökalu.

Data tarkoittaa tietoa, eli selkeämmin sanottuna datan visualisoinnilla tarkoitetaan kerätyn tiedon näyttämistä helposti tarkasteltavassa muodossa.

Data Studio itsessään ei kerää dataa eli tietoa, vaan se on tarkoitettu tiedon esittämiseen selkeästi.

Data Studiossa samaan raporttiin voi kerätä dataa esimerkiksi näistä lähteistä:

  • Google Ads -mainonnanhallintatyökalu (esim. hakusanamainonta)
  • Google Analytics eli verkkosivusi kävijätiedot
  • Google Search Console eli maksuton hakukoneliikenne verkkosivulle
  • YouTube-kanava
  • Omat tietokannat, jotka mahdollistavat käytännössä monimutkaisempiakin kustomoituja ratkaisuja
  • Excel-tiedosto, jolloin lataus manuaalisesti

Lisäosalla dataa voi tuoda mm. seuraavista lähteistä:

  • Facebook Ads & Facebook-profiili
  • Instagram Ads & Instagram-profiili
  • LinkedIn Ads & LinkedIn-profiili
  • Adform-mainonnanhallintatyökalu (esim. display)
  • Adobe Analytics
  • Bing Ads
  • Pinterest

Data Studiota voi käyttää apuna mm. mainonnan raportointiin. Tällöin joka kuukausi ei tarvitse generoida erikseen kuukausiraporttia, vaan tiedot voidaan asettaa päivittymään automaattisesti, ja raportti on käytössä aina reaaliajassa.

Käytännön esimerkkejä Data Studio -raporteista:

  • Verkkokaupan toimivuus
  • Digimarkkinoinnin toimivuus
  • YouTube-kanavan näkyvyys
  • Luonnollinen hakukonenäkyvyys
  • Verkkosivuston virheet ja käyttökokemusta huonontavat seikat

Google Analytics.

Google Analytics on Googlen kehittämä ilmainen työkalu web-datan keräämiseen ja tutkimiseen. Käytetyistä verkkosivujen analytiikkatyökaluista Google Analytics on selvästi yleisin.

Miksi valitsisit kumppaniksesi Talentreen?

  • Verkkoanalytiikan kustomointi on tärkeää. Usein analytiikan asennuksena myydään pelkkä scriptin laitto sivustolle, jolloin ei vielä mitata juuri tämän tietyn sivuston ja yrityksen tapauskohtaisia toimintoja lainkaan, esimerkiksi liidien määrää. Talentreella hoidamme verkkoanalytiikan räätälöinnin kuntoon siten, että mittarit ovat juuri teille oikeita.
  • Verkkoanalytiikan kustomoiduissa määrittelyissä on helppo mennä metsään teknisten seikkojen vuoksi. Virheellinen data on hyödytöntä – ja sitä näkee pelottavan usein. Talentreen kokeneet ammattilaiset osaavat välttää sudenkuopat.
  • Talentreella ammattilaiset ovat kokeneita, motivoituneita, osaavia ja palvelevia.
  • Voit luottaa meihin. Arvostamme suoraa puhetta, jos jokin epäilyttää ja  kerromme rehellisesti, jos jokin ei toimi.
  • Hallitsemme koko digimarkkinoinnin ja verkkosivukehityksen paletin. Meiltä löytyy osaamista verkkoanalytiikan asennusten lisäksi myös verkkosivustojen koodaamisen puolelta, datan visualisoinnista Data Studion tai Power BI:n avulla sekä laajasti digimarkkinoinnista. Nämä kaikki liittyvät myös web-analytiikkaan.

Miten voin kehittää yritykseni verkkosivujen mitattavuutta?

Ota yhteyttä meihin. Osaamme auttaa sinua mm. seuraavissa mittaamiseen liittyvissä asioissa:

  • Oikeiden ja sivustollesi tärkeiden mittarien (= konversioiden) määrittely
  • Lämpökarttojen käyttöönotto
  • Google Analyticsin tekniset asennukset ja määrittelyt (Google Tag Managerin avulla)
  • Google Analyticsin Verkkokauppaominaisuuden (Enhanced Ecommerce) käyttöönotto
  • Datan tulkinta
  • Verkkoanalytiikan kytkeminen tukemaan digimarkkinointia (esim. hakusanamainonta, hakuoneoptimointi)
  • Datan visualisointi Data Studion tai Power BI:n avulla
  • Google Analyticsin käyttökoulutus yrityksellesi

Ota yhteyttä