
Mitä verkkoanalytiikan avulla voi seurata?
Web analytiikan avulla voit seurata lukuisia asioita verkkopalvelustasi, mm.:
- Verkkosivuston kävijämäärät
- Verkkokaupan myyntimäärät, -summat, myynnin lähteet (mistä käyttäjä tuli? esim. Facebookista), ostoskoriin lisäysten määrä, hylätyt ostoskorit
- Mitä käyttäjät sivustolla tekevät?
- Mistä käyttäjiä saadaan?
- Miten digimainonta toimii?
Seuraamista tärkeämpää on kuitenkin verkkoanalytiikan käyttö verkkopalvelun ja liiketoiminnan kehittämiseen. Web-analytiikan avulla voit esimerkiksi vertailla, mitkä tuoteryhmät myyvät helpommin kuin toiset, minkä tyyppisesti asiakkaasi käyttäytyvät ostaessaan, mitä asiakkaasi pitävät tärkeänä, mitkä ominaisuudet palveluissasi kiinnostavat ja mikä estää ostamista. Näin saat vihiä siitä, mihin panostaa liiketoiminnassasi.
Suurin apu verkkoanalytiikasta on digimarkkinoinnin optimoinnissa ja mittaamisessa. Analytiikka mahdollistaa mm. eri kohderyhmien ja viestien testaamisen sekä avainsanojen valinnan. Tällöin markkinointibudjetti voidaan käyttää niihin toimenpiteisiin, joilla todistettavasti saadaan eniten myyntiä. Älä haaskaa rahaa!
Data Studio – Datan visualisointityökalu.
Data tarkoittaa tietoa, eli selkeämmin sanottuna datan visualisoinnilla tarkoitetaan kerätyn tiedon näyttämistä helposti tarkasteltavassa muodossa.
Data Studio itsessään ei kerää dataa eli tietoa, vaan se on tarkoitettu tiedon esittämiseen selkeästi.
Data Studiossa samaan raporttiin voi kerätä dataa esimerkiksi näistä lähteistä:
- Google Ads -mainonnanhallintatyökalu (esim. hakusanamainonta)
- Google Analytics eli verkkosivusi kävijätiedot
- Google Search Console eli maksuton hakukoneliikenne verkkosivulle
- YouTube-kanava
- Omat tietokannat, jotka mahdollistavat käytännössä monimutkaisempiakin kustomoituja ratkaisuja
- Excel-tiedosto, jolloin lataus manuaalisesti
Lisäosalla dataa voi tuoda mm. seuraavista lähteistä:
- Facebook Ads & Facebook-profiili
- Instagram Ads & Instagram-profiili
- LinkedIn Ads & LinkedIn-profiili
- Adform-mainonnanhallintatyökalu (esim. display)
- Adobe Analytics
- Bing Ads
Data Studiota voi käyttää apuna mm. mainonnan raportointiin. Tällöin joka kuukausi ei tarvitse generoida erikseen kuukausiraporttia, vaan tiedot voidaan asettaa päivittymään automaattisesti, ja raportti on käytössä aina reaaliajassa.
Käytännön esimerkkejä Data Studio -raporteista:
- Verkkokaupan toimivuus
- Digimarkkinoinnin toimivuus
- YouTube-kanavan näkyvyys
- Luonnollinen hakukonenäkyvyys
- Verkkosivuston virheet ja käyttökokemusta huonontavat seikat
Google Analytics.
Google Analytics on Googlen kehittämä ilmainen työkalu web-datan keräämiseen ja tutkimiseen. Käytetyistä verkkosivujen analytiikkatyökaluista Google Analytics on selvästi yleisin.