
Hakusanamainonnan kohdennus.
Hakusanamainonta kohdentuu avainsanoilla. Jos sinulla on esimerkiksi koiran tarvikkeita myyvä verkkokauppa, haluat kohdentaa mainoksesi näkymään käyttäjille, jotka hakevat esimerkiksi termeillä koiran takki, koiran lelut, koiran panta. Silloin valitset nämä avainsanoiksi.
Lisäksi hakusanamainontaa voi kohdentaa demografisten tietojen, maantieteellisen alueen, kielen tai laitteen perusteella. Jos esimerkiksi verkkokauppasi pystyy toimittamaan tuotteita vain Suomeen, kauppa on vain suomeksi ja ruotsiksi ja lähes kaikki tilaukset tehdään mobiililla, voit rajata mainokset näkymään vain nämä ehdot täyttäville.
Jos taas huomaat, että mainonta tuottaa enemmän kauppaa 20-30-vuotiailta naisilta, mutta et halua rajata muita pois, voit säätää hintatarjousta, ja mainoksesi näkyy todennäköisemmin heille. Voit myös laskea hintatarjousta, jos huomaat esimerkiksi tietyn ryhmän tekevän keskimäärin pienempiä tilauksia.
Yksi kohdennuskeino on näyttää mainoksia sivustollasi jo aiemmin käyneille käyttäjille (RLSA = Remarketing Lists for Search Ads). Tämä toiminto on hyödyllinen esimerkiksi silloin, kun kyseessä on tuote, jonka kohdalla on tyypillistä vertailla ja harkita pidempään ennen ostopäätöstä.
Miten hakusanamainonta eroaa hakukoneoptimoinnista?
Hakukoneen hakutulossivun ensimmäiset hakutulospaikat on varattu mainoksille. Mainospaikoille päästäkseen tulee maksaa ja perustaa Google Ads -tili (entinen Google AdWords) mainonnan hallinnointia varten.
Mainosten jälkeen tulevat orgaaniset hakutulokset, eli tulokset, joiden listautumisesta ei ole maksettu Googlelle. Orgaanisista tuloksista voidaan puhua myös maksuttomina tai luonnollisina.
Orgaanisiin tuloksiin pääsemiseen voit vaikuttaa hakukoneoptimoinnilla. Hakukoneoptimointi perustuu siihen, että luodaan ja kehitetään sisältöä, jota käyttäjä haluaa löytää. Google on kehittänyt algoritmin, eli mittariston, jonka perusteella se järjestää tulokset sen mukaan, mitä hyödyllisempinä se niitä pitää käyttäjän näkökulmasta. Käytännössä hakukoneoptimointi on siis sisällöntuontantoa ja verkkosivuston kehitystä. Puhutaankin usein teknisestä ja sisällöllisestä hakukoneoptimoinnista.
Kuten huomaat, vaikka termit kuulostavat hyvin samalle ja tarkoitus on sama (päästä Googlen ensimmäiselle sivulle), eroavat optimointi ja mainonta toisistaan aika lailla.
Hakusanamainonnan hinta.
Hakusanamainonnan hinta koostuu mediabudjetista, joka maksetaan Googlelle, sekä mainontasi optimoinnista, joka maksetaan optimointia hoitavalle digitoimistolle.
Googlen budjetin määrä riippuu täysin siitä, kuinka paljon avainsanoja käytät, paljonko niillä on kilpailua ja ovatko mainontasi laatupisteet kunnossa. Googlebudjetille ei ole minimimäärää, mutta yleiseksi minimiksi suosittelisimme n. 300 € / kk.
Optimointityön hinta taas riippuu yleensä siitä, kuinka paljon siihen panostetaan.
Klikkaushinta eli CPC
Klikkaushinnan (Cost per click) määrää kilpailu. Aina, kun käyttäjä tekee haun, taustalla käy mainostajien välinen huutokauppa mainospaikoista. Mainospaikan vie se, jonka laatu kerrottuna tarjotulla klikkaushinnalla on paras.
Voit mainostajana valita, kuinka paljon olet valmis maksamaan mainoksesi klikkauksesta. Maksat aina pienimmän summan, jolla klikkauksen saa. Esim. jos olet asettanut maksimiksi klikkaukselle 3 €, ja huutokaupassa saat mainospaikan tarjouksella 1,05 €, maksat vain sen. Jos käyttäjä ei klikkaa, eli vain näkee mainoksen, et maksa mitään.
Mikä on hyvä CPC?
Hyvä klikkaushinta riippuu täysin, kuinka kilpailtu ala on ja millä geologisella alueella mainostetaan. Suomessa klikkaushinnat ovat pääsääntöisesti vielä alhaisempia kuin esimerkiksi USA:ssa, koska kilpailua on vähempi.
Se, mikä on hyvä CPC, kannattaakin suhteuttaa myymäsi tuotteen arvoon ja konversioprosenttiin. Pääsääntöisesti pelkkää klikkaushintaa ei kannata tuijottaa liikaa, vaan liikenteen laatua. Tärkeintä onkin, että laatupisteet ovat hyvät, jolloin et maksa turhan takia kilpailijoita enempää.
Konversioon perustuva hintatarjous
Kun sivustollesi on asetettu konversioseuranta kuntoon Google Analyticsin avulla, voit maksaa vain konversioista, eli siitä, että kävijä suorittaa haluamasi toiminnon sivuillasi, esimerkiksi lähettää ota yhteyttä -lomakkeen. Tällöin Googlen tekoäly optimoi mainontaa siten, että saisit mahdollisimman paljon konversioita.
Miksi tehdä hakusanamainontaa?
- Haluat lisää liidejä tai myyntiä. Hakusanamainonta on loistava potentiaalisen asiakkaan sisäänheittäjä.
- Yrityksesi on näkyvillä juuri oikealla hetkellä. Googlatessaan tuotettasi tai palveluasi käyttäjä on jo ostohousut jalassa. Tässä vaiheessa verkkosivustosi tehtävä on olla myyjä, joka tarjoaa palveluaan ja kertoo, miksi ostaa se juuri teiltä.
- 89 % käyttää hakukonetta tehdessään ostopäätöstä. Eikä kyseessä ole vain verkkokauppiaita koskeva luku. Nykyään kaikki googlaavat kaikkea. Ruoanlaitto alkaa ottamalla puhelin käteen ja googlaamalla resepti. Verkkokauppatilaus alkaa aina Googlesta. Kivijalkakauppaan marssiessa tuotetta on jo vertailtu netissä. Jopa kaupan hyllyjen välissä googlataan ennemmin, kuin kysytään myyjältä. Kaikki nämä tilanteet ovat mahdollisuuksia sitouttaa asiakas juuri sinun yritykseesi ja tarjota omaa palveluasi.
- Mitattavat tulokset. Verrattuna muuhun mainontaan, hakusanamainonta on helposti mitattavaa. Kun hakusanamainonta on tehty oikein, budjetti ei valu hukkaan, ja tiedät tarkalleen, mitä rahalla saa.
- Inbound-markkinoinnin yleistyminen. Käyttäjät haluavat yhä useammin vertailla ja myös ostaa omatoimisesti ja helposti. Nykyaikainen markkinoija tekee ostamisen käyttäjälle mahdollisimman helpoksi ja tarjoaa asiakkaalle hyödyllistä materiaalia ja tietoa.
- Orgaanisesti listautuminen ei aina onnistu. Joskus orgaaninen kilpailu on liian kovaa eikä sivustoa saa nousemaan tuloksissa, vaikka sivustosi optimointi olisi hyvällä mallilla. Tällöin hakusanamainonta auttaa sijainnin nostossa.
Hakusanamainonnan optimointi.
Mitä tarkoittaa hakusanamainonnan optimointi?
Olet siis päättänyt aloittaa hakusanamainonnan. Teet kampanjat, lisäät liudan avainsanoja ja jäät odottelemaan tuloksia – joita ei kuulu. Tai vaihtoehtoisesti klikkaukset maksavat maltaita. Mitäs nyt?
Digitoimistossa onkin usein kuultu lause: ”Kyllä me kokeiltiin, mutta ei se toiminut”.
Vaikka Googlen mainonnanhallintatyökalu kehittyy koko ajan automaattisemmaksi, ei hakusanamainonnan käynnistäminen olekaan vielä teknisesti aivan yksinkertaista. Laatupisteet ratkaisevat, ja niiden saanti on monen teknisen nippelin tulos.
Google haluaa palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin, joten se on kehittänyt mittariston myös sille, kuka saa mainospaikat – eikä raha takaa näkyvyyttä mainonnassakaan!
Onneksemme, toisin kuin orgaanisessa hakukoneoptimoinnissa, Google on jakanut kanssamme ne asiat, jotka laatupisteisiin vaikuttavat!
Laatupisteet vaikuttavat olennaisesti siihen, saatko mainospaikan ja millä hinnalla.
Laatupisteet ovat juuri se tekijä, jonka vuoksi kannattaa valita hakusanamainonnan tekevä toimisto tarkkaan.
Jokainen Google Adsiin lisäämäsi avainsana saa omat laatupisteet. Hyvät laatupisteet alentavat klikkaushintaa, jolloin näyttömäärä nousee, minkä myötä klikkausmäärä nousee, minkä myötä konversiomäärä nousee. Toisin sanoen siis konversion hinta laskee ja ROI (=Return on investment) paranee. Vastaavasti huonot laatupisteet saaneen sanan näkymistä rajoitetaan paljon, ja maksat enemmän.
Laatupisteet koostuvat kolmesta eri asiasta:
- Mainoksen vastaavuus avainsanaan – käytännössä jokaisella avainsanalla pitäisi olla omat mainoksensa, jossa käytetään juuri sitä tiettyä haettua sanaa.
- Odotettu klikkausprosentti – kuinka mielellään käyttäjät oletettavasti klikkaavat tulostasi.
- Laskeutumissivun laatu – kuinka laadukas eli nopea, käyttäjäystävällinen ja avainsanaa vastaava se sivu on, jolle mainonta ohjaa.
Talentreen Google Ads -asiantuntijat ovat erityisen hyviä laatupisteiden nostossa.