Hakukoneoptimointi (SEO).

Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on saada verkkosivusto löytymään hakukoneesta.

Mitä on hakukoneoptimointi?

Hakukoneoptimointi eli SEO on osa hakukonemarkkinointia

Myös: google-optimointi

Hakukoneoptimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneessa (esim. Google, Bing, Yahoo, Yandex). Hakukoneoptimoinnilla pyritään vaikuttamaan nimenomaan maksuttomiin eli orgaanisiin eli luonnollisiin tuloksiin.

Hakukonemarkkinointi puolestaan voi sisältää sekä hakusanamainontaa tai hakukoneoptimointia. Pohditko, mitä eroa hakusanamainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla on? Lue lisää hakusanamainonta-sivultamme.

Hakukoneoptimointi on yksi digitaalisen markkinoinnin toimenpide.

Miten hakukoneoptimointi toimii?

SEO koostuu käytännössä erilaisista toimenpiteistä, kuten analyysit, sisällöntuotanto sekä verkkosivujen tekninen kehitys.Käytännössä hakukoneoptimointi on sisällöntuotantoa ja verkkosivujen teknistä parantelua priorisoidussa järjestyksessä.

Googlen ja muiden hakukoneiden tarkoituksena on palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin, eli tarjota tietoa käyttäjän hakemasta aiheesta.

Siksi myös hakukoneoptimoinnin tavoitteena on kehittää verkkosivustosta asiakasta palveleva. Tämä tarkoittaa relevanttia sisältöä, hyvää käytettävyyttä ja houkuttelevaa ulkoasua.

Miten hakukoneet luokittelevat, mikä on hyvä hakutulos?

Google arvioi verkkosivustoja noin 200 eri mittarilla, joita he eivät tarkasti paljasta. Sisältöjen osalta voidaan varmasti sanoa, että merkitystä on sillä:

  • Kuinka mielellään käyttäjä klikkaa hakutulosta?
  • Palaako käyttäjä takaisin hakutuloksiin?
  • Linkittävätkö luotettavat lähteet sivustoosi?
  • Onko sivustosi teknisesti toimiva ja turvallinen?

Googlen mittaustavat kehittyvät jatkuvasti. Siksi onkin tärkeä pitää aina mielessä, että nykyaikainen hakukoneoptimointi ei ole yksittäisillä tempuilla kikkailua, vaan kokonaisvaltaista verkkosivuston kehitystä.

Tuloksekas optimointi on pitkäjänteistä työtä, jonka tarkoituksena tulee olla aina tarjota käyttäjälle, eli asiakkaalle, jotain parempaa kuin kilpailevat sivustot. Hakukoneoptimointi on siis myös asiakaspalvelua. Asiakkaalle hyödyllinen tieto voi olla esimerkiksi kuvausteksti, hinta, demovideo, käyttöohje, tuotevertailu, käyttö- tai käyttäjäkokemus, kuvat tai ratkaisu ongelmaan. Mieti tai selvitä, mitä juuri sinun asiakkaasi etsii?

Haitallista hakukoneoptimointia.

Kun Googlen verkkosivuja arvottava algoritmi kehittyy, lisätään arviointiperusteisiin myös seikkoja, jotka vaikuttavat sivujen listautumiseen negatiivisesti, eli pudottavat sivua hakutuloksissa. Tällä Google pyrkii torjumaan “Black Hat”-optimointia. Black Hat -optimoinniksi kutsutaan hakukoneoptimointia, joka pyrkii kikkailemaan verkkosivuston listan yläpäähän epäilyttävillä keinoilla, usein suosien pikakikkoja ja unohtaen oikean käyttäjän.

Tämä “optimointi” ei ole yleensä kovin kauaskantoista, ja jos joutuu hakukoneen algoritmiuudistuksen myötä mustalle listalle, sieltä pois pääsy voi olla vaikeaa.

Varo mm. linkkejä myyviä listaussivuja ja avainsanojen liikaviljelyä.

Hakukoneoptimoinnin hinta.

Hakukoneoptimoinnin hinta koostuu analyyseistä, toimenpide-ehdotuksista, teknisistä toimenpiteistä ja sisällöntuotannosta. Hinta siis riippuu täysin panostuksista.

Hakukoneoptimoinnin etuna hakusanamainontaan verrattuna on, että tulokset ovat pysyvämpiä. Saavutetut tulokset jäävät hakukoneen listauksiin, vaikkei rahaa käyttäisi joka kuukausi.

Tuloksellinen hakukoneoptimointi ei ole halpaa.

Kuten monessa muussakin, myös hakukoneoptimoinnissa kannattaa kiinnittää huomiota laatuun. Hyvä optimointi vaatii aikaa, vaivaa ja järjestelmällisyyttä.

Halpa optimointi ei välttämättä lopulta olekaan halpaa, kun tuloksia ei tule.

Avainsana-analyysi antaa perusteet hakukoneoptimoinnille.

Avainsana-analyysissä selvitetään, millä avainsanoilla sivustosi olisi mahdollista saavuttaa eniten näkyvyyttä hakukoneessa haluamasi kohderyhmän keskuudessa. Osana analyysiä voidaan myös priorisoida kehitysjärjestys, esimerkiksi se, missä järjestyksessä sisältöjä aletaan tuottaa.

Avainsana-analyysissä tulisi huomioida paitsi hakumäärät, myös kilpailun määrä ja se, kuinka vaikeaa tuloksia on saavuttaa.

Pelkkien palvelu-/tuotesanojen lisäksi olisi hyvä tutkia, onko muita asiaa läheltä liippaavia termejä, joita potentiaaliset asiakkaat hakevat suunnitellessaan tuotteen hankkimista. Esim. koiran leluja myyvän yrityksen avainsanoista löytyisi perus koiran lelu -sanojen lisäksi esim. “koiran nimiä“, “koiranpennun hankinta“. Näitä avainsanoja voidaan hyödyntää esimerkiksi artikkelien kirjoittamisessa. Todennäköisesti koiranpentua harkitseva ostaa pian myös leluja koiralle.

Hakukoneoptimoinnin hyödyt.

Verkkosivun hakukoneoptimointia (SEO) voidaan perustella monella tapaa. Olipa sivustosi verkkokauppa tai WordPress-pohjainen sivusto, on se varmasti olemassa siksi, että asiakkaasi löytäisivät yrityksesi ja tuotteesi. Tässä muutamia seikkoja, jotka kannustavat satsaamaan hakukoneoptimointiin:

  • Asiakkaat googlaavat vaihtoehtoja ennen ostopäätöksen tekoa.
  • Hakukoneesta löytyminen lisää luottamusta.
  • Hakukoneoptimointia ei tehdä vain hakukonetta varten. Se on sivuston kehittämistä myyväksi ja käyttäjäystävälliseksi asiakkaallesi. SEO on nykyajan asiakaspalvelua. Näin autat asiakastasi löytämään sen, mitä hän etsii.
  • SEO-kehitys on mitattavaa. Tiedon saanti hakumääristä ja sivustosi menestymisestä on helppoa. Voit hakukoneoptimoinnin avulla jopa oppia jotain uutta kohderyhmästäsi: mitä he oikeastaan etsivät ja haluavat? Sama pätee tuotteisiisi: millä nimellä tuotteita haetaan ja minkä ongelman ne ratkaisevat?
  • Myös hakusanamainontasi menestyy paremmin ja on edullisempaa, kun sivuston laatu on parempi.

Ensiluokkainen hakukoneoptimointi:

SEM & SEO täydentävät toisiaan

On pitkäjänteistä ja suunnitelmallista

Hakukoneoptimointi on helposti mitattavaa

On mitattavaa ja tavoitteellista

Yrityksen hakukoneoptimointi kannattaa toteuttaa laadukkaasti

Ei ole kikkailua vaan laadun kehitystä

SEO tuottaa tulosta

Tuottaa tuloksia

Miten valita kumppanitoimisto?

Hakukoneoptimointia tarjoavat nykyään monenlaiset toimijat, ja Sen Oikean toimiston löytäminen voi tuntua haastavalle.

Voit myös haastaa mm. seuraavilla kysymyksillä:

  • Miten seuraatte kehitystä?
    Kehitys on raportoitava. Tärkeitä lukuja ovat mm. sijoitukset tärkeimmillä avainsanoilla, liikenteen määrä, klikkausprosentti CTR sekä lopulta vaikutus myyntiin.
  • Hallitsetteko sekä teknisen että sisällöllisen puolen?
    Jotta hakukoneoptimointi onnistuu, täytyy optimoijan ymmärtää laajasti eri SEO-tekniikoita, jotta ne voidaan priorisoida. Jos sivusto ei ole teknisten syiden vuoksi kykenevä listautumaan hakutuloksiin, on rahan hukkausta kehittää sisältöä ja säätää avainsanojen kanssa.
  • Millaista kokemusta asiantuntijoillanne on?
    Hakukoneoptimoija ei tarvitse tiettyä koulutusta, mutta referenssit ja se, mitä kautta työtehtäviin on päätynyt, kertovat paljon. Käytännön kokemus merkitsee hakukoneoptimoinnissa paljon.
  • Kuinka nopeasti tulokset näkyvät?
    Älä usko lupauksiin nopeista tuloksista. Hakukoneoptimointi on lähes aina pitkäjänteistä työtä, ja tulokset näkyvät hitaasti, mutta pysyvästi.
  • Mitä toimenpiteitä on tehty?
    Kun hakukoneoptimointiyrityksesi hoitaa myös toimenpiteiden toteutuksen, täytyy heidän pystyä kertomaan, mitä on tehty.

Miksi valitsisit hakukonekumppaniksesi Talentreen?

  • Olemme aidosti kiinnostuneita saamaan sinulle parhaat tulokset.
  • Teemme hakukonemainonnan ja hakukoneoptimoinnin siten, että ne yhdessä tuottavat parhaan tuloksen.
  • Hallitsemme sekä teknisen että sisällöllisen puolen. Kokonaisvaltaisen palvelun mahdollistaa se, että Talentreeltä löytyy osaaminen molempien osa-alueiden toimenpiteiden toteutukseen.
  • Talentreella ammattilaiset kokeneita, motivoituneita, osaavia ja asiakaspalveluhenkisiä.
  • Voit luottaa meihin. Arvostamme suoraa puhetta, jos jokin epäilyttää ja  kerromme rehellisesti, jos jokin ei toimi.
  • Saat käyttöösi reaaliaikaisen ja rehellisen Data Studio -raportin, jonka kautta tarkastelet tuloksia reaaliajassa.

Miten voin kehittää yritykseni verkkosivujen hakonelöydettävyyttä?

Talentreella on hallussaan koko paletti: hakusanamainonta ja tekninen sekä sisällöllinen SEO.

Aloitamme avainsanatutkimuksella. Selvitämme, millä avainsanoilla juuri sinun yrityksesi olisi hyvä näkyä ja millä avainsanoilla näkyvyyden saavutus on helpointa ja kustannustehokkainta.

Selvitämme, kannattaako sinun käyttää näkyvyyden saamiseen hakusanamainontaa vai hakukoneoptimointia, vai molempia, ja missä järjestyksessä toimenpiteitä aletaan toteuttaa. Millä sanoilla näkyvyyttä kannattaa lähteä hakemaan blogeilla, milloin tuotesivuilla ja milloin kehitetään palvelusivuja? Sisällön tyyppi vaikuttaa hakutuloksiin pääsemiseen.

Tarvittaessa autamme sisällöntuotannossa ja teemme tekniset muutokset sivustollesi.

Ota yhteyttä

Hakukoneoptimointikurssit & -koulutukset.

Talentree järjestää kurssit ja koulutukset hakukoneoptimointiin suomeksi ja englanniksi. Koulutus voidaan räätälöidä yrityksesi liiketoimintaan ja verkkosivuston nykytilaan sopivaksi, jolloin saadaan koulutuksesta suurin hyöty irti myös käytännön tekemiseen.

Koulutuksista vastaavat Sampsa Daavitsainen ja Eetu Huosianmaa. Voit ottaa yhteyttä suoraan heihin tai yhteydenottolomakkeen kautta.