Digitaalinen markkinointi.

Digitaaliseen markkinointiin voidaan laskea kaikki digitaalinen viestintä.

Mitä digitaalinen markkinointi on?

Digitaalinen markkinointiLyhyesti digimarkkinointi, englanniksi digital marketing.

Digitaaliseen markkinointiin voidaan laskea kaikki digitaalinen viestintä.

Digimarkkinointi käytännössä.

Mitä toimenpiteitä digimarkkinointi on käytännössä? Digimarkkinointia ovat mm.:

  • Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalisen median markkinointi
  • Sosiaalisen median mainonta
  • Verkkosivusto
  • Verkkokauppa
  • Intranet
  • Extranet
  • Mobiilisovellus
  • Sähköpostimarkkinointi
  • Markkinoinnin automaatio
  • Uudelleenmarkkinointi
  • Sisältömarkkinointi
  • Sisällöntuotanto verkkosivustolle: blogit, tuotekuvaukset ja videot
  • Sisällöntuotanto muihin kanaviin: YouTube-videot, Instagram-, Facebook- & Snapchat-storyt, ulkopuoliset blogit
  • Hakusanamainonta (Google Ads, Bing Ads)
  • Facebook-mainonta
  • Bannerimainonta
  • Natiivimainonta ja
  • Web-analytiikka

Digimainonta.

Mediabudjettia eivät puolestaan vaadi lainkaan esimerkiksi hakukoneoptimointi, Facebook-sivun perustaminen, verkkosivuston blogin sisällöntuotanto, verkkokaupan tuotekuvaukset, asiakaspalvelu verkkosivuilla (esim. chat), sosiaalisen median päivittäminen, YouTube-sisällön luominen tai peli.

Digimarkkinoinnin strategia.

Kun mietit digimarkkinoinnin toimenpiteitänne, muista yksi asia: kaikkien ei kannata tehdä kaikkea. Kanavia digimarkkinointiin on lukuisia ja euroja voi hukuttaa varmasti joka kanavaan loputtomasti joko työn tai mediabudjettien muodossa. Digitaalisen markkinoinnin järkevä strategia varmistaakin, että keskityt oikeisiin asioihin ja oikeaan kohderyhmään. Hyvässä strategiassa määritellään ensin potentiaaliset asiakkaat, ja sen jälkeen keinot, miten ja missä heidät tavoittaa.

Miksi tehdä digimarkkinointia?

  • Digimarkkinointi on edullinen – tai jopa ilmainen – mahdollisuus saada asiakkaan huomio. Verrattuna perinteisiin medioihin, saa samalla rahalla digitaalisen mainonnan keinoin usein moninkertaisen näkyvyyden valitussa kohderyhmässä. Näkyvyyttä voi myös saavuttaa ilmaiseksi, omalla työpanoksella. Esimerkiksi hakukonetuloksissa pärjääminen ei maksa mitään, jos panostaa verkkosivustoon.
  • Asiakkaasi haluavat saada tietoa, jota sinulla on tarjota. Kun asiakas tulee myymälään ja kyselee lisätietoja tuotteista, hyvä asiakaspalvelija osaa kertoa, mikä tuotteessa on hyvää, suositella tarvittaessa toista tuotetta ja kertoa käyttöohjeita. Saman voit tehdä myös verkossa, ja erottua näin kilpailijoista sekä myydä lisää.
  • Ostokäyttäytyminen on muuttunut, joten myös markkinoinnin on muututtava. Nykyaikana yhä useampi asiakas haluaa vertailla, ostaa ja etsiä tietoa tuotteista itsenäisesti. Jopa kivijalkakauppaan marssiessaan asiakkaat saattavat myyjältä kysymisen sijaan googlata paikan päällä tietoa tuotteesta.
  • Digimarkkinointi on parempaa asiakaspalvelua. Asiakaspalvelu-chat, tarkat tuotekuvaukset, käyttökokemukset, käyttöohjevideot ja reseptit ovat hyviä esimerkkejä asiakkaan palvelusta digitaalisesti.
  • Tarkat kohdennukset. Voit unohtaa mahdollisimman suuren joukon tavoittelun, ja keskittyä määrän sijaan laatuun. Voit kohdentaa mainontaa tuotteitasi ostoaikeissa etsiville. Kohdentamista voi hyödyntää myös maksuttomassa digimarkkinoinnissa: voit esimerkiksi kirjoittaa hakukoneoptimaalisia blogeja aiheista, joita kohderyhmäsi hakee.
  • Mitattavuus. Web-analytiikka (esim. ilmainen Google Analytics) auttaa vertailemaan, mikä toimii ja mikä ei. Se on puolueeton ja rehellinen.
  • Automaatio & ajan vapauttaminen. Vastaatko joka päivä puhelimessa samoihin kysymyksiin? Soitteletko jälleenmyyjien perään, jotka ovat tehneet täydennystilauksen viimeksi aikoja sitten? Kirjoita sama sähköposti vain kerran, ja ajasta se lähtemään, kun tilauksesta on kulunut tietty aika. Kirjoita blogi tai kuvaa video, jossa vastaat yleisimpiin kysymyksiin. Säästät paitsi aikaa, saatat sisällöilläsi houkutella uusia asiakkaita, jotka ovat pohtineet samoja asioita.

Digimarkkinoinnin koulutukset & kehittäminen.

Talentree voi järjestää yrityksesi digimarkkinoinnin mahdollisuuksiin sopivan markkinoinnin koulutuksen. Yrityksen digimarkkinoinnin kehitykseen voidaan myös paneutua yhteisillä kehityspäivillä ja -projekteilla.

Jos yrityksessäsi pullonkaulaksi uhkaa muodostua vaikkapa sisällöntuotanto tai hakusanamainonnan osaajan puute – ota rohkeasti yhteyttä: Talentree voi auttaa digimarkkinoinnin toteuttamisessa myös käytännössä.

Case-esimerkit.

Kokemuksia ja esimerkkejä Talentreen digitaalisesta markkinoinnista tarjoaa mm. Taksi Ykköset, jolle paalupaikka Googlessa on tuonut lisää liikevaihtoa.

Lisää aiheesta: